diumenge, 22 de juliol del 2007

Demo cràcia o Mona arquia

Fa una colla de segles que Aristòtil va classificar i valorar els sistemes polítics segons uns esquemes que encara són prou vigents. Oposava el filòsof la democràcia i la monarquia. A la democràcia, tots els ciutadans som iguals, gaudim dels mateixos drets i dels mateixos deures. A la monarquia n'hi ha alguns de més iguals que els altres.

Deu fer un parell d'anys que em van demanar que traduís uns documents d'Esquerra al grec modern. Llavors em vaig adonar d'un detall que ja sabia, però que em va dificultar la traducció. En grec, δημοκρατία vol dir democràcia i també república. Per parlar de monarquia parlamentària democràtica cal dir Βασιλευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία, però si vols dir república, es diu exactament igual que democràcia. Com republicà es diu igual que democràta, la veritat és que aquells textos van perdre molta força i van quedar forçats. Entenc que al final no els hagin penjat al lloc web. Em temo que la traducció tampoc no era de gaire qualitat...

De vegades, passen coses que ens recorden la fricció entre el concepte de monarquia, i el de democràcia.

Per exemple, un dibuixant anomenat Guillermo ha dibuixat una portada amb un acudit una mica poca-solta. Segons l'autor, hi apareixen Tom Cruise i Katie Holmes i s'hi fa un acudit relatiu a no haver doblegat mai l'esquena.

No sé per què, alguns hi volen veure una al·lusió a l'hereu de la monarquia veïna, i per això han estat capaços d'engegar un segrest de publicacions d'aquells de quan jo era petit. Els qui han decidit això, que potser es pensen que no és cansat, que no és feina, presidir desfilades, inauguracions, àpats, visites protocolàries, competicions esportives i tota mena de recepcions?

A l'acudit jo no crec que s'hi pugui identificar cap personatge concret, o sigui que Honi soit qui mal y pense... o, dit en català, perquè quedi clar, que se n'avergonyeixin els malpensats

Per cert, quin paper més galdós el del Col·legi de Periodistes...